كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) امور فرهنگي وهنري قرآني تربيتي اعتقادي
| ||
|
نويسنده:محمد محمدى اشتهاردى واژه «عيد» از ريشه عود گرفته شدهو به معناى بازگشت است، و واژه « فطر» از فطرتگرفته شده و به معناى سرشت است. بنابراين عيد فطر; يعنى بازگشتبه فطرت و سرشت. بازگشت از اين نظر كه آيا رابطه ما با فطرت پاك انسانى به طور صحيح برقرار استيا نه؟ آيا آن اعماق روح و فطرت پاكى كه خداوند به ما داده و بر اثر حجابهاىجهل، انحراف و گناه، زنگار بر رويش نشسته، در كلاس ماه رمضان زنگارها زدودهشدهاند يا نه؟ كه اگر چنين استبايد ابتداى نجات و آغاز پيروزى بر طاغوت نفس رادر نماز عيد فطر اعلام بدارند و جشن بگيرند. به عنوان اين كه: آن چه را در ماهرمضان آموختهاند و در راه خودسازى و بهسازى به كار بردهاند ابراز بدارند، باكلمات و حركات، بلكه در قلب و درون، با تمام وجود و احساس، و با شعار آميخته باشعور و فرياد برون و درون كه: « الله اكبر، الله اكبر، لا اله الا الله و الله اكبر و لله الحمد والحمدلله على ما هدانا و له الشكر على ما اولانا; خدا بزرگتر از آن است كه توصيفگردد. آرى چنين است، معبودى جز خداى يكتا و بىهمتا نيست، و خدا بزرگتر از آناست كه وصف شود، حمد و سپاس اختصاص به ذات پاك خدا دارد به خاطر آن كه ما رادر راستاى پاكسازى و بهسازى هدايت كرده، و شكر او را كه جمعيت ما و امت ما رابرترين جمعيت و امت قرار داده است.» رمضان اندك اندك پايان مىپذيرد، و بهانتهاى خود مىرسد، مسلمانان در مكتب رمضان و روزه، در پرتو آيات قرآن و نيايشهاو تقويت صبر و اراده، پس از فراگيرى و آموزش به خودسازى پرداختهاند; اينك جشنمىگيرند كه در راه پر دستانداز جهاد اكبر، با گامهاى استوار عبور كردهاند و بهمقصود رسيدهاند. چرا كه براى انسان بازگشتبه خويشتن، فرا رسيدن بهار معنويتاست; مانند درختانى كه پس از گذران زمستان سرد زمستانى، به بهار رسيدهاند و درمسير حركت قرار گرفتهاند، به راستى چه عيدى شيرينتر و چه پيروزىاى شكوهمندتر ازبازگشتبه خويشتن، و پيروزى بر طاغوت نفس اماره؟ كه فطرت را زير پاى سهمگين خود منكوب كرده است. موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب [ یک شنبه 29 مرداد 1391برچسب:عيد فطر روز پيروزى بر طاغوت نفس, ] [ 10:44 ] [ اكبر احمدي ]
|
|
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |